צאט כתבה-צמחונים וטבעונים במסעדות - תבשיל - יריד האוכל הביתי של ישראל
פתיחת מטבח
      הרשמה | שכחתי סיסמא
  • חפש מנה
  •      
  • חפש שם עסק
סוג מנה
סוג מטבח
ישוב
איזור
סגור חלונית

סגור חלונית הגדרות חיפוש נוספות:

עד מחיר
ש"ח
זמן התראה
כשרות
מנה ייחודית לחגים
אתר אישי משלוחים    צמחוני    אורגני    ללא גלוטן    טבעוני    דיאטתי

צמחונים וטבעונים במסעדות

אורן גולדפינגר


( לאתר הכותב)
צמחונים וטבעונים במסעדות

דברים שמעצבנים צמחונים וטבעונים במסעדות צמחונים, טבעונים ומסעדות – לכאורה לא זיווג טוב.
שהרי נהוג לחשוב שהאוכל הצמחוני והטבעוני הוא חד גוני ומשעמם (מה עוד אתם אוכלים חוץ מטופו?), ושהאנשים האלה, כל תכליתם היא להציק למלצרים וטבחים מסכנים עם דרישות לא הגיוניות (אפשר את זה בלי ביצה?).
אך לא כך הדבר.
מדובר במגזר שלם שאוהב ורוצה לאכול טוב, ומצפה לשירות מפנק בדיוק כמו כולם.
אבל, בסופו של דבר, המציאות היא די עגומה, וצמחונים וטבעונים רבים מספרים על שירות מתנשא ומזלזל ועל אוכל שבהרבה מקרים מכיל מוצרים מהחי למרות שנטען מפורשות שלא.
הדבר נובע בעיקר בגלל ראייה צרה וזלזול של מסעדנים.
אני מניח שכל אחד שפותח מסעדה ירצה שיבואו אליו אנשים שאוכלים הכל ושאין להם בעיה עם אף מרכיב, אך מה לעשות ובעולמנו המשתנה מסעדן צריך להיות קשוב ללקוחותיו, בין אם הם אלרגיים, נבצר מהם לאכול מאכלים מסוימים בגלל בעיות רפואיות, ובין אם הם אוחזים באידיאולוגיה צמחונית או טבעונית.
בעולם מושלם היינו מתייחסים אל כולם בצורה שווה ולכולם היה מה לאכול בכל מקום.
בעולם שבו אנו חיים, ובעיקר בחברה שבה אין סבלנות וסובלנות למי שנחשב "לא כמו כולם", יש אנשים שלא יכולים ליהנות במסעדה כמו כל אחד אחר, כי מישהו החליט שהם מהווים מטרד.
כאשר הולכ לאכול צריכים לעשות עבודת תחקיר טובה באינטרנט כדי לאתר מקום שבו יש לצמחונים וטבעונים מה לאכול, ולקוות שהמנות אכן כאלו.
אין דבר יותר מאכזב מלהזמין מנה צמחונית ולגלות שהיא עשויה עם ציר בשרי, מכינה רוטב דגים (בעיקר במסעדות אסייתיות) או מטוגנת בחמאה (לא לטבעונים).
לאחר שעברנו את המשוכות האלו, יש לקוות שהשירות מסביר פנים לכולם, ושהאוכל טעים.
אם יש משהו מעצבן במסעדה, זה לגלות שהשף הכין מנת ברירת מחדל צמחונית שמתבררת כלא טעימה.
זה הזמן להזכיר למסעדנים שבינינו שסלט זה לא אוכל וזו לא מנה צמחונית ראויה.
כדאי מאד שתשקיעו בצמחונים והם יחזרו לאכול אצלכם.
מקום נמדד בכמות הלקוחות החוזרים אליו, ואם בעל מסעדה יפתח תפריט שמספק מנות צמחוניות טובות ומעניינות, הם יחזרו אליו.
כדי לאכול מנה צמחונית או טבעונית טובה לרוב מוצע לצמחונים ללכת למסעדות ייעודיות, כאלה שהתפריט שלהן מוגדר כצמחוני או טבעוני לחלוטין.
מצד אחד, זה נפלא שיש מקומות כאלה בהן אתה יכול לסמוך על הטבח שלא יכניס לך לאוכל מרכיבים מהחי, כי מן הסתם גם הוא צמחוני או טבעוני, אך מצד שני זה אומר להיסגר בגטו קולינרי, דבר לא הוגן בעליל.
מאחר וענף הקולינריה מצריך מהעוסקים בו, בנוסף ליכולות בישול, גם יצירתיות ומעוף, אנו מצפים מהשפים שיגלו מקוריות ויצירתיות גם במנות צמחוניות ושילהיבו וירגשו אותנו גם שם.
כשנפסיק לחשוב על אוכל צמחוני כעל מזון לעופות או אוכל של מסכנים, נגלה קשת שלמה של טעמים, מראות וניחוחות מענגים.
רק צריך לפתוח את הראש ואת הלב.
מבחינה כלכלית זה אף יותר משתלם למסעדנים להשקיע במנות צמחוניות כי עלות חומרי הגלם (Food Cost) שלהם נמוכה מזו של המנות הבשריות.
בעוד שצמחונים יכולים, אחרי לא מעט מאמצים, להסתדר במסעדה, מגיע תורם של הטבעונים, להם קשה יותר, אלא אם כן מדובר במסעדות טבעוניות, כמו "בודהא בורגר'ס".
האבסורד הגדול ביותר הוא "מסעדות צמחוניות", שלרוב עושות שירות מעולה לצמחונים, אולם לטבעונים במסעדות אלו ההיצע, באופן אבסורדי לחלוטין, קטן מאד עד לא קיים, כיוון שרוב המנות מכילות חלב וביצים, ואפילו, וזה האבסורד הגדול, דגים.
למרבה הפליאה ישנן מסעדות בשריות, בעיקר הכשרות שבהן, המספקות מנות טבעוניות ראויות.
גם כאן כדאי לבעלי המסעדות לעשות עוד מאמץ קטן וליצור תפריט שיתאים גם לטבעונים.
יש אמנם שוני באידיאולוגיה, אך היא נשענת על אותו בסיס מוסרי, ובנוסף, גם על זה הנהנתני.
יש סיכוי לשינוי והוא טמון באנשים המסעדות.
כאשר מבחר המנות הצמחוניות והטבעוניות יילך ויגדל ויהיה טעים ומעניין, והיחס כלפי צמחונים וטבעונים יהיה כמו אל כל אחד שבא לאכול, כולנו נרוויח.
בעיקר בתקופה כזו של מיתון, בעוד כולנו מצמצמים הוצאות, יש כאן הזדמנות מצוינת לשפים להראות יצירתיות ולהאכיל אותנו באוכל שיהיה טעים וגם משתלם כלכלית ללקוחות ולהם.
לאוכל צמחוני יש פוטנציאל אדיר להיות כזה.
תתייחסו אליו בהתאם.

עיתונאי וכתב תוכן, אופה עוגות וקינוחים טבעוניים ובריאים באפיה ביתית במסגרת גולדפינגר'ס- אוכל טעים

כל הזכויות שמורות לחברת תבשיל אינטרנט בע"מ © 2011. אתר תבשיל הוא שוק אוכל באינטרנט, המאפשר מפגש בין בשלנים ובשלניות ביתיים לקהל הרעבים באזור מגוריהם, שרוצים לאכול אוכל ביתי או להזמין קייטרינג ביתי. באתר גם מתכונים של מאכלי עדות בישראל, כגון מתכוני אוכל מרוקאי, אוכל טריפוליטאי, רוסי ועוד, טיפים, פורום אוכל ומידע לעסקים קטנים בתחום המזון.