צאט כתבה-בריא, טעים ויפה – יחד באותו מאפה - תבשיל - יריד האוכל הביתי של ישראל
פתיחת מטבח
      הרשמה | שכחתי סיסמא
  • חפש מנה
  •      
  • חפש שם עסק
סוג מנה
סוג מטבח
ישוב
איזור
סגור חלונית

סגור חלונית הגדרות חיפוש נוספות:

עד מחיר
ש"ח
זמן התראה
כשרות
מנה ייחודית לחגים
אתר אישי משלוחים    צמחוני    אורגני    ללא גלוטן    טבעוני    דיאטתי

בריא, טעים ויפה – יחד באותו מאפה

אורן גולדפינגר


( לאתר הכותב)
בריא, טעים ויפה – יחד באותו מאפה

עוגות ובריאות – כשאומרים את שתי המילים יחד מתקבל צירוף שנחשב בעיני רבים לכפירה בעיקר וחילול הקודש.
מה זאת אומרת עוגות בריאות?   פורסם באתר ynet באדיבות אתר תבשיל ב: 20.
04.
09, 13:17 לכתבה באתר ynet לחצו כאן   עוגות אמורות להיות מושחתות, עמוסות חמאה ושוקולד, נוטפות קרם, מפתות, עסיסיות, מסמלות הדוניזם ותאווה.
עוגות בריאות, למשל, נחשבות לעוגות לא טעימות, לא מפתות, עם טעם של קרטון ומרקם של בלוק.
האם זה באמת נכון או שזוהי תפיסה מחשבתית מקובעת שכדאי להשתחרר ממנה? כאשר חושבים על עוגות בריאות השאלה הראשונה שנשאלת היא, מה זו בעצם עוגה בריאה, ואיך מגדירים אותה? איך עוגה, המכילה קמח, סוכר ושמן יכולה להיות בריאה? יש הטוענים כי על עוגות בריאות להיות דלות שומן, אחרים טוענים כי הן צריכות להיות ללא סוכר, יש שיטענו שעוגות מקמח לבן לא יכולות להיות בריאות בשום אופן, ויש שיגידו שסוכר חום זה בולשיט וגם הוא לא בריא.
יש המון גישות, שכולן הולכות לכיוונים הקיצוניים, ובאמצע הסקאלה – ריק.
עכשיו צריך למלא את החסר.
דעתי בעניין: עוגות צריכות להיות טעימות, בראש ובראשונה.
איך עושים אותן בריאות? משחקים עם מתכונים, בוחרים חומרי גלם העשירים בערכים תזונתיים, ניגשים לעבודה עם הרבה התלהבות, ראש פתוח ושמחה, מפעילים יצירתיות, ובדרך זו אפשר להפוך כמעט כל ג'אנק למאכל שאפילו אנשים בדיאטה תמידית יאכלו עם הרבה פחות רגשי אשם.
עם אילו חומרים כדאי לעבוד? נתחיל עם חומרים שאנו אוהבים: שוקולד (רצוי משובח, 75% קקאו ומעלה), טחינה גולמית, חלבה, אגוזים, פירות טריים, פירות יבשים, פרג ושמן זית, נלמד להכיר מוצרים כמו שיבולת שועל, קמח מלא, קמח שיפון, קמח כוסמין, סילאן, מייפל, שומשום מלא, זרעי פשתן, קרם קוקוס, נבט חיטה (נהדר גם לציפוי שניצלים, כתחליף לפירורי לחם), שמן קנולה וטופו, נתבל בקינמון, הל, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, ציפורן וקפה, וניצור לנו מטבח מגוון ומעניין השואב השפעות מהמזרח התיכון ומארצות שונות.
האתגר שביצירת מאפים בריאותיים שייראו סקסיים וטעימים, אבל שיהיה להם גם ערך מוסף מבחינה תזונתית היה בעיניי אתגר רציני: אך מכיוון שחובב אתגרים אנוכי, נעניתי למשימה בהתלהבות וניגשתי לעבודה.
אחרי שהכנתי את רשימת המרכיבים התחלתי לקרוא מתכונים ומאמרים כדי להבין מה עושים אתם.
לאחר מכן ניגשתי למטבח והתחלתי לעבוד.
כל ההתחלות קשות, והעוגות הראשונות היו נוראיות, אך כאשר בחנתי כל עוגה וניסיתי להבין מה לא עשיתי נכון, רשמתי לעצמי טיפים לפעמים הבאות, ובכל ניסיון הפקתי לקחים והשתפרתי, וכיום יש כמה מתכונים שיוצאים נפלא בכל פעם.
כאשר לקחתי מתכונים והתחלתי לשחק אתם ולשנות אותם בהתאם לצרכיי, למדתי כמה דברים: · אפשר להשתמש להכנת מאפים בקמח מלא · קמח מלא דורש יותר נוזלים ויותר שומן · בעוגות בחושות ניתן להמיר חצי מכמות השמן ברסק תפוחי עץ · אפשר להכין עוגות ללא ביצים על ידי שימוש בפירות, טחינה גולמית או פשתן טחון עם מים, פרט לעוגות מביצים מוקצפות · במרבית העוגות ניתן להמיר חמאה ומרגרינה בשמן, פרט לעוגות הדורשות הקצפת החמאה · בצק פריך יוצא מצוין עם קרם קוקוס, קמח כוסמין מוסיף פריכות · אפשר להכין טראפלס משגעים עם קרם קוקוס ושוקולד מריר, או להכין טראפלס בטעמים עם שילוב של חלבה, חמאת בוטנים, תבלינים, אגוזים ללא שמנת עם התובנות הבאות, אפשר לגשת לעבודה.
בתחילה בוחרים במתכון פשוט, על מנת להתרגל לקונספט ולטעמים החדשים, ולאחר מכן, ככל שצוברים ניסיון וביטחון, אפשר לגשת למתכונים מורכבים יותר, כמו למשל הכנת בצק פאי או עוגות שמרים מקמח מלא.
יכול להיות שחלק מבני הבית לא יקבלו בצורה יפה את השינוי, לכן לפעמים יש לעשות למענם את השינוי בהדרגה, כמו להמיר חלק ממנו בקמח לבן, חלק מהסוכר החום או הסילאן בסוכר לבן, שוקולד צ'יפס במקום אגוזים וכן הלאה, ולאט לאט להרגיל אותם לשינוי.
יכול להיות שחלק מהאנשים יעקמו את הפרצוף ויגידו שזה לא יכול להיות שעוגות כאלה יכולות טעימות, אך מניסיוני, ככל שמנסים ומעזים יותר, כך מגיעים לתוצאות שיפתיעו את טובי הספקנים שבינינו.
למי שאופה עוגות בריאות שמור אלמנט ההפתעה: אף אחד לא מצפה מהעוגות להיות טעימות, וכאשר מגלים שהעוגות טעימות, מה רבה ההפתעה וההתלהבות.
ככה זה, בהתחלה עושים פרצוף, אחר כך טועמים "חתיכה קטנה, רק בשביל לראות", מגלים שזה טעים, אוכלים את כל הפרוסה ובפעם הבאה מבקשים ממך להביא עוגה.
ואסיים במתכון שאהוב מאד על חבריי: עוגיות קפה, שוקולד וקשיו.
עוגיות פריכות בטעם קפה, עם חתיכות שוקולד נימוחות וקשיו פריך שהופכים את העסק למענג במיוחד.
לא יאמינו לכם שהן מקמח מלא ושאין בהן ביצים.
מצרכים:2 כוסות קמח מלא 1 כפית אבקת אפיה 1/2 כפית מלח 50 גר' (1/2 חפיסה) שוקולד מריר משובח 75% קקאו ומעלה 100 גר' אגוזי קשיו קצוצים דק 3/4 כוס שמן קנולה 3 כפות פשתן טחון ו-2 כפות נס קפה איכותי בחצי כוס מים כתחליף ל-2 ביצים 3/4 כוס סוכר חום הכנה: *מחממים תנור ל-180 מעלות *מנפים קמח ואבקת אפיה לקערה, מוסיפים מלח, שוקולד וקשיו *בבלנדר מערבבים את המים, הפשתן והקפה לתערובת אחידה וסמיכה *מערבבים בקערה שמן, סוכר ותחליף ביצה *מוסיפים את החומרים הרטובים ליבשים ומערבבים רק עד שהעיסה אחידה *יוצרים עוגיות בעזרת 2 כפות או בעזרת המכשיר של הפלאפל (מוציא אותן עגולות ואחידות) *אופים 10 דקות, מחליפים בין התבניות בתנור ואופים עוד 10 דקות *מצננים ומעבירים לכלי אטום *העוגיות עוברות מצוין הקפאה והפשרה

עיתונאי וכתב תוכן, אופה עוגות וקינוחים טבעוניים ובריאים באפיה ביתית במסגרת גולדפינגר'ס- אוכל טעים

כל הזכויות שמורות לחברת תבשיל אינטרנט בע"מ © 2011. אתר תבשיל הוא שוק אוכל באינטרנט, המאפשר מפגש בין בשלנים ובשלניות ביתיים לקהל הרעבים באזור מגוריהם, שרוצים לאכול אוכל ביתי או להזמין קייטרינג ביתי. באתר גם מתכונים של מאכלי עדות בישראל, כגון מתכוני אוכל מרוקאי, אוכל טריפוליטאי, רוסי ועוד, טיפים, פורום אוכל ומידע לעסקים קטנים בתחום המזון.